Några i min bekantskapskrets kom en gång i kontakt med en person som hade sin bakgrund i något land i Mellanöstern. När de bekantade sig med denna person kom det fram att personen ansåg att Hitler var en god människa och att Hitler var en förebild för denna person.

(Ja, det är helt sant vad jag skriver!)

Sakta men säkert fick mina bekanta försöka förklara för denna person att Hitler inte var en god människa och att man inte ska ha honom som förebild.

Vad lär vi oss av detta? Jo, vi lär oss att i länder i Mellanöstern förekommer det att människor redan som barn lär sig att Hitler var en god människa. Mein Kampf och Sions vises protokoll finns översatta till arabiska och Mein Kampf är en storsäljare i t.ex. de palestinska territorierna. Detta fenomen kallas muslimsk antisemitism och det skulle självklart finnas hur mycket som helst att skriva i ämnet.

Jag tror att det är nödvändigt att ta upp detta ämne även om det väcker obehag hos många. Antisemitismen – särskilt den muslimska – är en del av konflikten mellan Israel och dess grannar. Det kan vara främmande för oss att människor anser att Hitler var en god människa och har honom dessutom som förebild. Men detta är en verklighet och därför är det viktigt att känna till det. Känner man inte till det missar man en aspekt som är viktig att känna till för att förstå konflikten mellan Israel och dess grannar i sin helhet. Faktum är att det finns människor som på allvar tror att Hitler var en god människa och att de aldrig har ifrågasatt detta därför att de har lärt sig detta tänkesätt redan som barn! Detta är förstås fruktansvärt och försvårar möjligheterna till fred och försoning i Mellanöstern. Det stora problemet är att detta inte är något nytt utan att antisemitisk propaganda förekommit i muslimska länder under en mycket lång tid.

Till följande ska jag citera en kommentar som lämnades på denna blogg för några dagar sedan. Jag beklagar att denna kommentar kan förorsaka obehag hos en del, men jag ser att det är nödvändigt att exponera vad som rör sig i huvudet på folk år 2011 i Sverige. Det är inte kul att behöva göra det, men rasism och hat kan inte sopas under mattan utan det måste lyftas fram i dagsljuset.

Här följer kommentaren citerad ordagrant som den var när den lämnades:

Man brukar rekomendera tålamod för att med minsta skada avlägsna avfallet ur den naturliga vägen.

Efter många decenier av tålamod o tålighet tiden är mogen att folket under de grova våld som den EuroAmerikanska militärmakten utövar, avlägsna den Sionistsika vulsten som är roten till de Libanesisk-palestinsk-Syrisk och en huvudorsak till världens många konflikter.

Förenade Natiionernas (förenade staternas hus) i praktiken liksom den dekorativa demokratins utövning i de Anglosaxiska länderna med kriminell adminstrativa metoder förhindrar folkrätten och under skydd av de militär o paramilitära metoderna förtrycker folkrätten främst i mellanasien o Nordafrika.

De folkliga revolten som utan tro o uppoffring skulle aldrig vinna mot de Västerländska Machiavelli övergreppen kommer under ledning av folkviljan fortsätta sin påbörjade frihetskamp o kasta ut inkräktarna ur Irak, Afghanistan,Palestin,Bahrain,Sudan och försöka bilda den förenade nationerna som kan med kraft bekämpa den militära Världsmakt som hänsynnlös bara under de senaste åren mördat miljoner i Irak,Afghanistan,Palestina,,,,,

Det första spadtaget får bli den Siona våldfaktorn i Paletina.

Yttrandefriheten är en av de finaste och viktigaste sakerna vi har och därför är det högt till tak på denna blogg när det gäller kommentarer. Det betyder dock inte att jag inte skulle ha behövt ta bort kommentarer. Jag har varit tvungen att ta bort några kommentarer, men det handlar bara om några stycken hittills.

Folk kanske undrar varför jag inte tog bort kommentaren som jag citerade ovan. Jag övervägde en stund om jag skulle ta bort den eller inte, men lät den stå kvar. Varför? Jo, för det måste komma fram hur en del kan tycka och tänka i Sverige år 2011. Jag förstår väl att alla inte står ut med kommentarer av detta slag – det gör inte jag heller – men tas alla kommentarer av detta slag bort och om det aldrig talas om dem, ja då sopar man ett samhällsproblem under mattan. Då uppstår en förskönad bild av vårt samhälle där verkliga problem undangömts. Det är  inte alls bra. Att sopa problem under mattan är mycket skadligt!

Det finns självklart inget klart och tydligt svar på hur man ska tackla detta problem, men en god början är i alla fall att börja tala om det och exponera detta samhällsproblem. Därefter kan man börja söka lösningar. Härefter kommer dock kommentarer av detta slag automatiskt att åka i papperskorgen.

Det jag skrivit om i detta inlägg är bra att hålla i åtanke när debatten om näthat, rasism, yttrandefrihet och islamofobi rasar som aldrig förr.

NYHET! Nu finns Fredsprocessen också på Twitter!

DN1 SvD1 HD1 GP1