För några veckor sedan upptäckte jag en helt ny blogg, nämligen Roy B. Altermans blogg. Roy B. Alterman är svensk-israel. Sedan jag upptäckte bloggen har jag läst nästan alla inlägg han publicerat. Jag gillar bloggen! Roy skriver på ett enkelt, balanserat och roligt sätt och dessutom med djup sakkunskap.

Idag skriver Roy så här:

Just nu känner jag mig som Dan Shechtman kanske kan ha känt när folk avfärdade och hånade honom för pratet om kvasikristaller. Det råder i Sverige idag 2011 dålig efterfrågan på det jag har att erbjuda i bloggväg om Israel och Mellanöstern. Nåt är fel, nåt är inte som det borde vara.

– – –

Men vaddå – tror jag mig, med tanke på att jag nämner Shechtman, att jag har hittat något som ingen annan känner till? Nej då, ta det lugnt. Men nåt fel är det. På alla de som säger sig vara intresserade av Israel och Mellanöstern men som inte tycker att jag har något att tillföra, eller på mig – mina ämnesval, mitt sätt att skriva osv. Att bara köra/blogga på i något slags tvångsmässig anda är inte riktigt min grej.

Så – revision, igen. Kanske fortsätter jag som förut, kanske lägger jag av, kanske ändrar jag bloggstil.

Jag har själv bloggat sedan februari detta år. Vissa månader har det blivit mera, andra mindre. Många gånger har jag känt hur motivationen ångat bort, men då har jag tagit en paus några dagar och då har motivationen oftast kommit tillbaka. Jag har tänkt att jag skriver då jag har motivation och inspiration. Det är nämligen inte hållbart i längden att tvinga sig till något.

Det vore väldigt tråkigt om Roy slutar blogga. Läs bloggen och sprid information om den! Jag har lärt mig mycket genom att läsa bloggen.

Som bekant behandlas konflikten mellan Israel och dess grannar mycket mycket ensidigt i Svea rike och av den anledningen är det viktigt att information som balanserar upp situationen kommer ut. I Sverige ska konflikten helst beskrivas som att Israel är den som jämt och ständigt sätter käppar i hjulet när det gäller fredsprocessen och att den andra sidan lider oerhört under Israels ”förtryck” och ”statsterrorism”.

Enligt det rådande svenska systemet ska man bojkotta israeliska produkter och absolut inte resa till Israel. Däremot går det alldeles strålande fint att köpa iranska dadlar och resa till Turkiet.

Så här uppochnedvänd är tillvaron för många i detta land.

Man blir inte populär när man skriver balanserat om konflikten mellan Israel och dess grannar och det märker och vet alla som förhåller sig balanserat till konflikten. Många föraktar och avskyr denna blogg därför att här lyfts fram obekväma tankar och frågeställningar.

Intresset för Israel är stort i Sverige – men bara på svenskt sätt och vis. Roy B. Altermans blogg är inte skriven på ett svenskt sätt. Därför är bloggen inte heller något som folk kastar sig över.

Så här ligger det till, men det är inget nytt.

Men läs Roys blogg och sprid information om den. Den förtjänar mycket mera uppmärksamhet än vad den hittills fått! Börja t.ex. med detta inlägg (mycket nyttig läsning för varenda en svensk).