Könssegregeringen som förekommer på sina håll i Israel där det bor många ortodoxa judar har uppmärksammats i svenska tidningar och på svenska bloggar.

Jag väntar på den dagen följande ska uppmärksammas på samma sätt:

Jag valde en av dessa mindre restauranger för att skaffa något att äta. I restaurangen fanns inga kvinnor alls, vare sig bland gäster eller anställda. Jag iakttogs ordentligt när jag kom in och beställde mat. Under tiden så diskuterade de manliga gästerna något som blev ganska högljutt. När min mat var klar så betalade jag därefter så fick jag fingervisning på ett väldigt burdust sätt att jag minsann inte kunde sitta här och äta utan var tvungen att gå ut med min mat. Så fort jag kom utanför restaurangen så kom det fram en man med hotfull blick som undrade vad fan jag gjorde här.

Jag hade svårt att tro mina ögon, jag befann mig ju ändå i Sverige, inte i Saudiarabien.

Källa: Det undanskymda samhället i samhället