Klarare än så här kan det inte sägas:
Där det på 1930-talet talades mer allmänt om en lösning av ”judefrågan” talar Ahmadinejad rakt på sak om sitt hopp om att den judiska statens dagar snart ska vara räknade.
Det tredje årtusendet kommer dock inte att ställa oss inför en karbonkopia av 1930-talets Tyskland. Folkmordet använder inte samma kläder två gånger. Men faran i dag tycks ändå alltför uppenbar.
Ingen förkämpe för mänskligheten kan tiga stilla inför det återupprepade och mycket verkliga hot mot det judiska folket som Irans kärnvapenmöjligheter innebär. Vi för vår del kan inte stillatigande se ännu ett brott mot mänskligheten nalkas utan att agera.
Sverige och världens länder behöver nu mycket snabbt ställa sig enade i försvaret för Israels rätt att existera och använda alla tillgängliga medel för att förhindra att Iran tar det sista steget till kärnvapenmakt.
Med ett mycket fast och enat internationellt tryck kan ett militärt ingripande undvikas, och regimen förmås att ta en annan väg.
Är världen den här gången beredd att visa verkligt mod att på allvar stå upp för en utsatt nation, än en gång hotad av utplåning?
Läs hela artikeln: Lär av historien angående hotet från Iran (obligatorisk läsning!!)
Tack Tuve Skånberg och John-Gunnar Forsberg!
Dan
Dec 13, 2011 @ 12:08:41
Jag tror inte du behöver oroa dig särskilld mycket. Iran kommer aldrig vara ett hot mot Israel. USA har nog det mesta under kontroll. Det var ju de som avsatte Shahen av Iran och såg till att Ayatollah Khomeyni och has gäng rövade makten efter revolutionen. Det var USA som höll regimen under armarna för två år sen när folket höll på att driva bort de. Det enda hot som det här sjuka gänget utgör och utför är mot vårt eget folk som får leva under hemska förhållanden.
I Iran säger folk att Ahmadinejad är det bästa som har hänt Israel. En del säger att det är Israel som betalar hans lön för att allt han säger och gör spelar i händerna på Israel till 100 procent. I en tid när Israel har få vänner så skapar Ahmadinejad en atmosfär som gör att Israel kan samla skänslomässiga poäng i massor. Sen skadar det inte att genom Ahmadinejads hot (hur tomma de än är) kan Israel få krigsmateriel i massor från både USA och EU för att kunna försvara sig.
USA vill ha den här Mulla regimen i Iran. De har mjölkad alla Arabländerna runt Persikaviken i över 30 år genom att använda den Iranska regimen som en arg, galen och aggresiv varg som kommer att äta upp de om de inte betalar för sin skydd. Ta reda på hur många hundra miljarder de har sålt till de olika arabländerna. Förra året var UAE med en befolkning av knappt två miljoner USA’s största vapenkund med en offeciell siffra av över 16 miljarder dollar för att inte nämna USA’s vapenaffärer med Saudarabien.
ALLT handlar om pengar, som när både USA och Israel sålde vapendelar till Iran och Irak under Irak-Iran kriget. Resten är propaganda så att vi vanliga människor ska köpa det de styrande gör.
Så oroa dig inte. Iran kommer ALDRIG anfalla Israel. Och det Iranska folket har alltid varit Israels vän. Innan den här Mullah regimen var den andra största Judebefolkningen utanför Israel i Iran så våra band går långt tillbaka, ända till för 2500 år sen när Cyrus the great befriade det Judiska folket från slaveri.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrus_the_Great_in_the_Bible
Tom
Dec 13, 2011 @ 13:03:53
Jag tror inte att den israeliska ledningen kan förlita sig på önsketänkande.
Sen måste man komma ihåg att det iranska folket och det iranska ledarskapet är två skilda saker. Det är det iranska ledarskapet som utgör ett hot mot Israel – inte det iranska folket i sig.
Jerry
Dec 13, 2011 @ 14:10:26
Ja, ja USA har nog det mesta under kontroll….
http://www.presstv.ir/detail/215405.html
DU tror att vi behöver inte oroa oss särskilld mycket att Iran kommer vara ett hot mot Israel.
Ja, dagens Iran är bättre än Iraq under Saddam Hussein styre…
Kan du förklara för oss varför Iran producerar sådana ”upplysning” video?
Följande iransk produceradd video – http://youtu.be/WwiadYT-N9k är HELT okänd för folk som endast koncentrerar sig på Irans ”kamp” för en zionistfria Palestina.
Dan
Dec 13, 2011 @ 14:33:51
Visst, det iranska folket och de diktaturer som styr vårt land är helt skilda. Vi önskar inget hellre än att störta dessa massmördare. Men som alla andra diktaturer så klänger de sig vi makten på alla sätt de kan. De mördar, hotar, betalar mutor till supermakter osv. Men tro mig, Iran kommer inte att tillåtas att ens komma i närheten av en atombomb. Precis som Ryssarna hela tiden lovade Airdefence systemet 300 för att tillslut neka det. Men under alla de åren så tog de alla pengar som Mullorna betalade för att kanske få systemet.
Alla de diktaturer som har satts på makten för att göra sitt jobb tillåts viss frihet, precis som Sadam, Kadaffi, Pinoche, Mobarak osv. Men den dag de inte behövs längre eller tar sig för stora friheter så åker de. Att folk i allmänhet fortfarande går på det här skådespelet är ganska förbluffande. Vi har levt i det ganska länge och ser det kanske tydligare. Vi brukar säga ”följ pengarna”.
De video du hänvisar till kunde vara kopior av Sadams tid. Sadam hade också ”visoner” och USA sa flera gånger att ”om Irak anfaller Kuwiet så kan vi inget göra). Snacka om att lura idioten 🙂
Den dag Mullorna i Iran har gjort sitt och inte behövs längre (pengarna tar slut) så störtas de inom månader, precis som de andra diktaturerna. Vi vet att de sjunger på sista verserna och det alla Iranier just nu undrar är vem USA ska ersätta de med?
Alex.pe
Dec 13, 2011 @ 17:22:54
Det beror ju på vad man ser med för stora ”friheter”. Du har säkert inte helt fel med ditt resonemang, men man kan ju inte förlita sig på att västvärlden ska avsätta dem. Det gjorde vi varken i Egypten eller Tunisien. Och dessa ledare har tagit sig enorma ”friheter” innan de slutligen försvunnit.
Jerry
Dec 13, 2011 @ 19:52:10
Alex.pe
Dec 13, 2011 @ 17:19:14
”Mot det judiska folket”… Älskar sådan retorik, den är så avslöjande. Än mer avslöjande är att du hyllar den, Tom. Rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så har Ahmadinejad inte deklarerat att den iransk-judiska populationen skall utrotas.
Sedan kan man prata om ett kärnvapenhot. Självklart. Varje nytt land som skaffar sig sådana vapen är ett nederlag för hela världen. Eftersom att sådana vapen utögr ett hot mot alla, inte bara Israel för upplysnings skull(vad hände med din objektivitet?).
Man kan ju dessutom alltid vända på det, ur ett objektivt synsätt. När Netanyahu hotar med att bomba iranska anläggningar så har Iran plötsligt fått en ny anledning till att skaffa kärnvapen…
Tom
Dec 13, 2011 @ 20:43:05
Om du har läst min blogg noggrant så borde du ha sett att jag skrivit att det iranska kärnvapenprogrammet också är ett hot mot andra länder än Israel.
Alex.pe
Dec 13, 2011 @ 23:47:21
Ja, självklart. Men jag måste också se till hur du framställer det, och då går jag faktiskt efter hur du skrivit innan. Men å andra sidan så är Israel heller inte vilken part som helst när det gäller relationen till Iran så det är väl rimligt att skriva som du gjorde. Men förstod du poängen med min kommentar?
Tom
Dec 14, 2011 @ 00:10:51
Om du syftar på ditt påstående att Iran plötsligt har fått en ny anledning att skaffa kärnvapen i och med att Netanyahu hotar med att bomba iranska anläggningar så anser jag att du tänker märkligt. Det var det iranska kärnvapenprogrammet som kom först och sedan Netanyhus hot som en konsekvens av det.
Alex.pe
Dec 14, 2011 @ 01:23:17
Ja, det förstår jag också. Men jag tycker det finns en hycklande faktor, och då inte beroende på att Israel har kärnvapen. Utan för att båda nu tycks kunna hävda att de har dessa vapen av säkerhetsskäl.